Rom & Elba 2008

Velkommen til medrejsende og familie. Her fortæller jeg om vores tur til Rom & Elba. Jeg er begyndt hér mandag d. 6 og bliver sikkert færdig i løbet af de næste 2 uger.

Ferien i 2008 gik til Rom & Elba. Vi havde 9 forrygende dage i historiens vingesus. 28 personer og en rejseleder havde valgt at tage med 5&60-Ferie til Rom & Elba. Rom kender alle, men Elba er en lille ø der ligger ca. 200 Km nord for Rom. Det var hér Napoleon blev deporteret i 1814-15, mere om det senere.

Dag 1. København - Rom med katakomberne iSaint Calixt
Dag 2. Rom vandretur i centrum
Dag 3. Rom vandretur i centrum
Dag 4. Rom
Dag 5. Rom - Elba
Dag 6. Elba
Dag 7. Elba
Dag 8. Elba
Dag 9. Elba - København

Dag 1. København - Rom.

Lørdag d. 27 September 2008
Dagens Program

07:00 Mødetid i Københavns Lufthavn.
08:30 Flyet letter, destination Rom.
11.00 Vi lander i Leonardo Da Vinci Lufthavnen 23 Km. Vest for Rom.
Vi kører mod katakomberne i Saint Calix lige syd for Rom, kun for at stoppe langs motorvejen for at få lidt frokost. Da vi kommer frem konstaterer vi at der først åbnes kl. 14 og vi ankom kl. 13. Nå, en snarrådig rejseleder og en opfindsom chauffør finder lynhurtigt en alternativ plan. I løbet af 5 min er vi på vej på sightseeing i Rom. Vi kører rundt i den sydlige del og se de mest kendte steder. Efter katakomberne kører vi direkte til vores hotel, Hotel Pacific.
20:00 Fælles middag.

Her lige et oversigts kort over Italien.

Her et par billeder fra motorvejen på ind til Rom.

De er ikke særligt interessante, lige bortset fra vejret. Pragtfuldt 22-24°, næsten skyfrit.

Mens vi gør holdt ved en motorvejs café, kommer politiet. De har tilsyneladende noget andet at køre i end deres danske kollegaer. Her er det en Alfa Romeo 159, 2.4 JTOM. Det er noget der kan flytte sig.

Indenfor i caféen får vi vores første smagsprøve på italiensk effektivitet, noget der kom til at forfølge os de kommende dage. 29 mennesker vælter ind og forsøger at få noget at spise, bag disken står en lille pige og det går fuldstændigt op i hat og briller. Nå, vi fik da noget at spise alle sammen.

Oversigtskort over Rom.

På vejen kommer vi forbi en af de kendte akvadukter.

Ved katakomberne i Saint Calix. De syner ikke af meget på overfladen. Nå vi er jo kommet for tidligt, de åbner først kl. 14.00 så vi iler til bussen og kører en tur i Rom.

Her følger så et par indtryk uden kommentarer.

Massivt politi opbud, der var simpelthen politi på hvert andet gade hjørne. De har tilsyneladende ingen politi reform her.

Mit første billede af Colloseum.

Det er jo lørdag, så brudeparrene er ude for at blive fotograferet, her er en der ser rigtig lykkelig ud.

Klokken er efterhånden 14.00 og vi sætter kurs mod de kristne katakomber i Saint Calix. Jeg har ingen billeder, man måtte ikke fotografere. Vi gik under jorden og så en lille bid af de lange gange med de mange huller i væggene. Alt var fjernet, så det var ikke meget der var at se. Man kan finde billeder ved at søge på Catacombe di San Callisto på google, eller klikke her. De kristne katakomber har deres egen hjemme side her.

Her er så vores hotel (Billedet er taget den efterfølgende morgen). Hotel Pacific, V.le delle Medaglie d'Oro 51.

Resten af dagen indtil vi skal spise kl 20.00 er til egen disposition. Vi går en tur ind mod centrum og ender op på Via Vitto Pisani. En lille gade der støder op til Vertikanet, vi sætter os og får noget at drikke.
Kl. 20.00 samles vi og går ud af V.le delle Medaglie d'Oro. Vi ender på en restaurant, maden var OK, men tjeneren kan vel nærmest betegnes som kaptajn kaos.