Maderia

Ferien 2006 var en tur til Madeira, en lille uges tid i Juli.

Ferie 2006

Dag 1 København- Funchal
Dag 2 Funchal på egen hånd
Dag 3 Det vestlige Madeira
Dag 4 Det østlige Madeira
Dag 5 Legendariske Madeira
Dag 6 Funchal og Monte
Dag 7 Funchal - København

Madeira er en lille ø, 53 Km gange 23 Km, altså cirka på størrelse med Bornholm. Klimaet er fantastisk, mellem 19 og 25 grader året rundt. Der er højt på midten af øen, meget højt. Det betyder at det sjælden regner på den sydlige del og tit på den nordlige. Det udnyttes til at distribuere rent drikke vand fra den nordlige del til den sydlige. Man han simpelthen lavet hvad der her kaldes levadaer, små kanaler fra nord til syd over hele øen. Det er populært at vandre langs disse kanaler, der er tit en fantastisk udsigt. Hovedstaden hedder Funchal og det er her de fleste turister bor.

Dag 1 København - Funchal

Vores lille hotel Victoria.

Vi havde booket et lille hotel i udkanten af hovedstaden Funchal og hele rejsen var købt hos Spies. Her rejser man om mandagen og det er tidligt op, flyve turen er på 3-4 timer og den skal jo retur til København. Man er således på Madeira omkring middags tid. Vi bliver modtaget af den lokale guide Eva og bliver pænt afleveret ved hver vores hotel. Kufferterne bliver senere afleveret ved hotellet, så vi skulle ikke slæbe, herligt. Der er velkomst-møde på restaurant Paradiso et af de nærliggende spise steder samme aften Kl. 17 og fælles middag hvis man ønsker det. Her fortæller Eva, på delvis Svensk om Madeira. Hun har boet på øen i 20 år, så hun ved lidt om den (mildt sagt). Velkomst aften inkl. 3 rettes middag, med en ½ flaske rødvin pr. person, pris 18 €. Det giver en god fornemmelse for prisniveauet på Madeira. Jeg tror at vi fik en Irish Coffee på terrassen efter middagen, inden vi gik hjem i seng.

Dag 2 Funchal på egen hånd

Vi valgte at gå rundt i Funchal på egen hånd om tirsdagen. Vi gik i det lokale shopping center og købte bus billetter til 1,5€ for en returbillet. Det er et fremragende system, busserne går hvert 10 min. Herefter kørte vi kun i taxi når vi var rigtigt trætte.
Nå, bussen ind til byen, inden vi får set os om står vi på strand esplanaden. Her ligger der en række restauranter, bl. a. en lyst jagt der engang har tilhørt The Beatles.

The Beatles tidligere lyst jagt.

Strand esplanaden i Funchal.

Vi fandt hurtigt ud af at der var sightseeing busser og at de udgik fra strand esplanaden. Det er jo en rigtig god måde at få et hurtigt overblik over byen. Vi gik om bord, vistnok som de eneste. Så gik turen ellers omkring i hele byen, mens automat guiden fortalte i højtaleren. Vi kørte lidt over en 1 time, det var en rigtig god tur. VI sad på toppen så jeg kunne få en masse billeder.
For kamera nørder: jeg havde lånt et digitalt Canon spejlreflex kamera af en god kollega, for at finde ud af om jeg gad slæbe rundt med det. Jeg må indrømme at det ville jeg godt. I forhold til et lomme kamera er et spejlreflex utroligt hurtigt og det laver fremragende billeder selv med en stor zoom linse. Alle billederne fra denne ferie er taget med dette kamera.

Strand esplanaden set fra øst.

Så kører vi op i byen.

Det var langt fra alle bygninger der var så flotte som denne, i den østlige del var de temmelig forfaldne.

Rådhus pladsen. De var ved at opsætte stor skærm til Europa mesterskaberne i fodbold, Portugal spiller i åbningskampen, de vandt vistnok.

Parrque de Santa Catarina, en park der ligger på vores vej ind til byen, ved havnen.

Så er vi langt oppe i byen og kigger mod vest. Det er banan palmer man ser i haven nederst.

Turen er slut og vi begynder at gå op i byen. Det var varmt så da vi kommer til rådhus pladsen sætter vi os på en fortovs café og får os en forfriskning. De har glimrende øl hernede. Derefter gik vi ind i rådhuset:

Rådhuset indvendigt. Se lige disse kakler som Madeira er så berømte for.

Vi gik igennem en park med en masse sjov træer og blomster, se lige disse sjove frugter.

Nu var klokken på den anden side af 12 og var ved at være godt sultne, selvfølgelig skulle The Beatles restauranten på strand esplanaden prøves. Og det var faktisk en helt lækker frokost, tun salat og øl.

Vel mætte gik vi så ud i byen igen, nu ville vi ned for at se markedet. Vi vidste fra køreturen at det lå mod øst. Indgangen til markedet flankeres af to meget smukke kakkel malerier.

Lige inden for blev vi mødt af dette syn, myriader af flotte blomster. Alle pigerne var iført en traditionel folkedragt.

I den modsatte ende af bygningen lå fiske auktions hallen. Lige midt i billedet ses de såkaldte espada "kårde fisk", en fisk som hentes op fra en dybde på hele 800m. De smager fantastisk, det skal man prøve.

På førstesalen sælges frugt og grønsager fra de lokale bønder. Det ser da lækkert ud. Desværre benyttes de ikke ret meget af hoteller og restauranter, her får man kun importerede grønsager. Vi fik aldrig en forklaring på dette.

Dag 3 Det vestlige Madeira

Ukristeligt tidligt op. Vi skal med på turen med guiden til det vestlige Madeira. Bussen samler os op foran hotellet på den anden side af gaden kl. 8.30

Hotellet har banan palmer i for haven, her ses en i blomst.

Første stop er et udsigtspunkt på syd kysten. Her et view mod øst.

Her et kig lodret ned. Uha da hvor det kilder i tæerne.

Formiddagskaffen indtages i en lille by Ribeira Brava på syd kysten længere mod vest. Her får man de bedste Berlinere på øen, ifølge guiden. Jo de var gode.

Der var også lige tid til at gå gennem hullet i bjerget og kigge på udsigten på den anden side.

Så er vi inde på midten af øen, oppe i bjergene. Vi skulle op over Encumeada der er 1000m højt.

Vi kan næsten røre ved skyerne. Vi kører videre mod São Vicente. Også her er strømforsyningen udført efter kortest afstand princippet.

Seixal er den næste by vi møder på nord kysten. Ny skal vi køre langs kyst vejen mod Porto Moniz.

Her kan man se hvordan vejen skærer sig ind i bjerget, nogle gange var der lige lovligt langt ned.

Flot ser nord kysten ud her ved frokost tid.

Her er udsigten mod nord ved indgangen til restauranten i Porto Moniz. Vi gik ikke i vandet. Efter frokosten var der tid til at shoppe lidt og kigge på byen.

Afsted igen og oppe i bjerget gør vi et lille holdt og kigger ned over Porto Moniz. Restauranten ligger helt ude til venstre.

Her ses vores guide Eva i forgrunden af billedet. Vi står ved en af de mange levadaer der leverer vand fra nord siden af øen til syd siden.

Lige i nærheden var et af de mange vand reservoirer, her opsamles vand til mindre regnfulde tider.

Højt i bjergene i den vestlige del er der ikke mange huse.

Sidste stop på turen er i byen Porta do Sol på syd kysten. Læg mærke til nettet der hænger ned af bjerget. Kan du også se at der hænger mænd i tove fra toppen og arbejder.

Her har jeg zoomet i billedet ovenfor. Godt jeg ikke har sådan et job. Vi var hjemme igen ved halv seks tiden.

Dag 4 Det østlige Madeira

Vi var lidt sløve her til morgen og kom først ud af døren henad 10 tiden. Vi var i aftes blevet enige om at vi gerne ville se den østlige del af øen og da Spies ikke havde sådan en tur måtte vi jo selv finde en løsning. Vi gik over på den anden side af gaden ved taxa holdepladsen og spurgte en taxa chauffør hvad sådan en tur skulle koste. 90€ sagde han og vi slog straks til. Vi kørte mod en lille by Camacha som er centrum for øens kurvefletindustri.

Kurvefletter i arbejde i byen Camacha.

Lille kirke i Camacha og vores gule taxa.

Vores taxa chauffør og hans taxa venter på at vi kommer tilbage. Jorge (udtales som georg på engelsk, næsten) viste sig at være en meget hyggelig fætter, meget snaksaglig. Han fortalte uafbrudt om det vi så og passerede. Meget venlig, det tegnede til at bilve en herlig dag. Han havde bestemt ikke travlt, han skulle ikke være hjemme før turen var ovre henad 17 tiden. Vi fandt så senere på dagen ud af at han havde skoret ugens tur. Meget mere afslappende og meget mere givtig end mange små ture rundt i Funcal. En taxa chauffør tjener mellem 5 og 6 tusind kroner om måneden.

En lille by på vej mod Santana hvor de opdrætter ørred i åbne bassiner.

Byen Santana er kendt for sine traditionelle stråtækte nybyggerhuse.

Vi fortsætter mod øst, Jorge er flink til at stoppe så jeg kan få billeder. Nogle gange siger han at der kommer et bedre udsigt punkt længere fremme, jo han plejer sine kunder.

Her et kig mod øst ned over Faial.

I Faial går vi helt ud på spidsen af pynten. Jorge skal naturligvis med for at nyde udsigten.

Vi er nu øst for byen Porto da Cruz og ser mod nord-vest.

Blomster er der mange af her på Madeira, ufattelig mange. Trompetblomster hedder de vist de gule.

Vi er nu kommet til et udsigtspunkt lige øst for byen Machico. Billedet er taget i nordøstlig retning, så man kan se helt ud til den østligste pynt, Ponta de São Lourenco. Byen Canical ses i venstre side af billedet.

Vi kigger i retning vest mod lufthavnen. Den er blevet forlænget med 30 % så det ikke længere er nødvendigt at mellemlande for at tanke på vejen hjem.

Her kører vi under landingsbanen og her er det tydeligt at forlængelsen står på piller. Det er vist en dansk entreprenør der har stået for byggeriet.

Dag 5 Legendariske Madeira

Fredag, vi har bestilt turen som Spies kalder Legendariske Madeira. Det er en halvdag tur der går til nonnernes dal, til det højeste bjerg på øen Pico do Arieiro og til kurvefletterbyen Camaca.

Nonnernes dal, vi kører ikke ned i byen men til et højt udsigtpunkt over byen.

Her er det første af tre billeder fra udsigtspunktet og lodret ned i byen Curral das Freiras.

Vi er på til øens højeste punkt Pico do Arieiro. Trafikken er til at overse.

Udsigten fra Pico do Arieiro mod nord, man kan lige skimte en stribe dansk vindmøller.

Et kig i vestlig retning, der er laaaaaangt ned.

Jeg kravler lige ud til kanten.

Et panorama view mod vest. Vejret var med os i dag. Ca 4 km i denne retning ligger nonnernes dal. Man er dog nødt til at køre næsten tilbage til Funcal og uden om to andre bjerge for at komme til Pico do Arieiro.

På vejen ned igen kører vi forbi et ishus, her kunne man gemme is til langt hen på sommeren. Vi er hjemme igen ved halv to tiden.

Aften udsigt fra vores balkon. Der er stille ved 23 tiden.

Vi er lige kommet hjem efter en dejlig middag som vi indtog i en af havnens restauranter. Ved ni tiden var der et kæmpe fyrværkeri til musik, det varede en times tid. Vi havde fået plads i foreste række i restaurenten og mens vi spiste kom der flere og flere mennesker indtil stort set alle Funchals indbyggere var forsamlet her.

Dag 6 Funchal og Monte

Vi havde set at man kunne komme op til den lille by der ligger over Funchal med en svævebane. Det skulle naturligvis prøve, så pyt med højde skrækken.

Et kig mod syd over Funchal, ballonen er oppe og vejret er strålende.

Fra gondolen kan man se ned i folks oaser.

SÅ er vi næsten helt oppe i Monte og kigger ned over Funchal.

Efter en lille gåtur står vi foran kirken i Monte.

Øverst på trappen er udsigten imponerende.

Vi går rundt i Monte et par timer og tager den anden svævebane ned til botanisk have. Det viste sig at være en fejl, da vi ikke ville ind i Botanisk have. Nå, vi fangede en forbi passerende taxa med en ret ubehøvlet chauffør, godt vi kun skulle tilbage til byen.

Vi gik en tur i Parrque de Santa Catarina der ligger lige ved havnen.

Resten af dagen gik vi rundt i den vestlige del af Funchal centrum. Det er Søndag så det meste er lukket.

Dag 7 Funchal - København

Ingen billeder, vi skulle være i lufthaven ved middags tid og vi var således hjemme igen ved 18 tiden.